Firemná a produktová fotografia: Aký je medzi nimi rozdiel a aké trendy im vládnu v roku 2023?

Kvalitná fotografia, jasný text a pútavé video. To sú tri elementy, ktoré tvoria základ dobrého marketingu. Každý z týchto marketingových prvkov však podlieha trendom, ktoré sa z roka na rok menia a ak chcete v rámci konkurencie uspieť, musíte ich poznať. Tu sú preto trendy, ktoré budú v roku 2023 ovplyvňovať firemnú a produktovú fotografiu.

Firemné a produktové fotografie sú dôležitými nástrojmi marketingovej stratégie. Ide o dva špecifické formáty, pričom každý z nich sa využíva s rozdielnym cieľom.

Prečo je fotografia dôležitým nástrojom marketingovej komunikácie?

Viaceré prieskumy dokazujú, že výstupy obohatené o tematicky výstižné fotografie sú omnoho úspešnejšie než tie, ktoré obsahujú len čistý, i keď hodnotný text.

Tu je niekoľko príkladov:

  • Až 65 % ľudí venuje väčšiu pozornosť e-mailom, ktoré obsahujú obrázky
  • 93 % príspevkov, ktorá Facebook označil ako najpútavejšie, obsahovalo obrázky. Tento trend pritom narastá aj v prípade ďalších sociálnych sietí
  • Takmer ⅔ ľudí reaguje na obrázok častejšie ako na text
  • Vizuálny obsah má o 40 % vyššiu pravdepodobnosť zdieľania na sociálnych sieťach
  • Vizuálny obsah zaznamená o 94 % viac zobrazení ako ten, ktorý obsahuje iba text
  • 51 % marketérov uprednostňuje pri vytváraní svojej obsahovej marketingovej stratégie vizuálny obsah
  • Až 80 % marketérov používa pre tvorbu marketingu na sociálnych sieťach vizuálny obsah

Orientovať sa v trendoch, ktoré aktuálne vládnu tvorbe vizuálneho obsahu, je preto pre marketérov viac než dôležité. My si dnes povieme, aké trendy vládnu firemnej a produktovej fotografii.

Firemná a produktová fotografia

Firemná fotografia je fotografiou, ktorú spoločnosť využíva v rámci internej a externej komunikácie. Ide najmä o fotky zamestnancov, priestorov, prípadne o fotky zo “zákulisia” a eventov, ktoré zachytávajú život spoločnosti. Takéto fotografie sa využívajú v rámci firemných webových stránok a profilov na sociálnych sieťach, v rôznych marketingových materiáloch, internej komunikácií či s cieľom upevňovať a budovať vzťahy s verejnosťou.

Produktová fotografia je fotografia vytvorená za účelom predaja alebo propagácie produktov a služieb, ktoré spoločnosť poskytuje. Ide teda o predajný nástroj, ktorý sa využíva v rámci reklamných kampaní, produktových katalógov a predajných článkov uverejnených v časopisoch a v online médiách.

Autentickosť firemnej fotografie

Ako už bolo povedané, zmyslom firemnej, resp. korporátnej fotografie je priblížiť zákazníkom atmosféru, ktorá v spoločnosti panuje. Chcete však dobrú radu? Nesnažte sa vzbudiť dokonalý dojem tým, že budete svojich zákazníkov zahlcovať fotkami usmievavými kolegov, ktorí všetky prekážky zvládajú s pozitívnym prístupom. Nezabúdajte, že ľudia majú radi autentickosť a potrebujú z času na čas vidieť, že nie sú sami, ktorí neustále čelia nejakým prekážkam. Okrem firemných fotiek, z ktorých priam sála pozitívna atmosféra, preto so svojimi zákazníkmi a klientmi pokojne zdieľajte aj situácie, ktoré nie sú úplneideálne. Sociálne siete sú miestom, kde si to napr. môžete dovoliť. Pokojne sa rozpíšte aj o náročnejších obdobiach a použite pritom fotky, ktoré zodpovedajú realite. Uvidíte, že takto budete na svojich potenciálnych zákazníkov pôsobiť autentickejšie a uveriteľnejšie, vďaka čomu budú lojálni a začnú vám omnoho viac dôverovať.

Trendy produktovej fotografie

Produktová fotografia je jedným z predajných nástrojov, preto musí byť aktuálna a zodpovedať najnovším trendom, aby dokázala zaujať potenciálnu klientelu. Trendy, ktoré jej tento rok vládnu, z veľkej časti ovplyvňuje najmä technologický pokrok, zanedbateľné však nie sú ani požiadavky samotných značiek, ktoré – ak chcú uspieť, musia dynamicky reagovať na priania zákazníkov. Aké trendy teda vládnu produktovej fotografii?

Fotografii vládne smartfón

Fotenie produktových fotografií sa doteraz nezaobišlo bez dobrej zrkadlovky, ktorej výsledkom boli kvalitné fotky zachytávajúce detail. Aktuálne sa však situácia mení a rovnako ako vo videotvorbe, aj vo svete fotografie začína vládnuť vymakaný smartfón. Ten totiž ponúka kvalitu fotografie porovnateľnú so zrkadlovkou nehovoriac o ďalších benefitoch vo forme nižších nákladov, jednoduchšej manipulácie a ľahkej prenosnosti.

Videografia

Pekná fotka síce poteší, no pravdou je, že omnoho viac nás zaujme dynamické video. Narastajúcim trendom sa preto stáva aj tzv. videografia, ktorá spočíva v natáčaní pohybujúceho sa produktu priamo na fotoaparát, prípadne v jeho zachytení do série fotiek, pomocou ktorých je možné vytvoriť dynamický obraz. Okrem videografie je možné znázorniť pohyb produktov aj inak, napr. zdanlivou ilúziou pohybu, čo si však vyžaduje naozaj šikovného fotografa.

Vertikálna orientácia

Až 80 % vnemov vnímame pomocou zraku, preto je vizuálny obsah skvelou príležitosťou, ako osloviť potenciálnych zákazníkov. Obmedzený priestor, ktorý nám obrazovka smartfónu poskytuje, je preto naozaj dôležité využiť na sto percent. Jedným zo silných trendov sa preto stáva vertikálna fotografia optimalizovaná na veľkosť celej plochy smartfónu. Dnešné smartfóny sú na zachytenie takéhoto formátu prispôsobené, preto vám stačí pár minút a výsledok je dokonalý. Nevýhodu však majú spomínané zrkadlovky, ktorých fotky je nutné na tento formát cielene upravovať.

Prirodzený dojem

Po rokoch dokonalej fotografie začínajú zákazníci vyhľadávať najmä autentickosť a prirodzenosť. Umelým, vyretušovaným fotkám viac nedôverujú a omnoho ochotnejšie sa nechajú zlákať tými, ktorých úprave ste venovali minimum času. Samozrejme, je to niečo za niečo. Fotku, ktorú netreba upravovať, dokáže odfotiť len naozaj dobrý fotograf. Ak však takého nájdete, v očiach zákazníkov si poriadne šplhnete.

360-stupňový uhol

Vzrastajúcim trendom sa stáva aj tzv. 360-stupňová fotografia. Táto technika umožňuje zachytávať produktové fotografie z viacerých uhlov, vďaka čomu zákazník získava komplexnejší pohľad na produkt. Pomocou tejto techniky je možné vytvárať dynamickejšie produktové fotografie, ktoré sú omnoho pútavejšie než tradičné produktové fotky.

Živé a intenzívne fotografie

Aby ste sa odlíšili od konkurencie, musíte prísť s fotkami, ktoré doslova vyrazia dych a upútajú tak pozornosť vašich zákazníkov. Tento efekt je možné docieliť pomocou farieb, ktoré by mali na pozadí kontrastovať s daným produktom.

Príroda

Živé fotografie je možné vytvárať aj pomocou prírody, ktorá sa čoraz častejšie využíva ako pozadie produktovej fotografie. Môže ísť o jednoduchý detail, ktorého precízne zapracovanie však vytvorí dokonalý finálny efekt.

Minimalizmus

Obľúbeným trendom zostáva aj minimalizmus, ktorý produktovej fotografii vládne už niekoľko rokov. Jeho výhodou je, že dokáže prepojiť viacero aktuálnych trendov, pričom zvýrazňuje najmä samotný produkt bez toho, aby odvádzal pozornosť od jeho vlastností.

Vlastná databáza fotiek je jedným zo základných predpokladov dobre cieleného marketingu. Ich zhotovenie sa môže zdať nákladné, no verte, že je to náklad, ktorý sa vám stopercentne vráti. Ak vlastnú databázu firemných a produktových fotiek zatiaľ nemáte, no chceli by ste, neváhajte nás kontaktovať. Spoločne si prejdeme možnosti, vďaka ktorým budete môcť marketing svojej značky plnohodnotne rozvíjať aj vďaka vlastným autentickým fotografiám.

Staň sa aj ty naším klientom!

Zavolaj nám, alebo napíš a spolu nájdeme riešenie na mieru, aby tvoj biznis rástol. Úvodná konzultácia je bezplatná.

x